Impressies & Recensies

BERICHTEN UITVOERENDE MUSICI EN RECENSIES

9 oktober 2017
Opnieuw heerlijk mogen musiceren op dit orkestrale orgel i.v.m. opnamen. Van Bach tot Reger, alles lijkt te kunnen.

Reinier Korver, orgel- en video-opnamen ter toelichting op thema’s van de zon- en feestdagen in 2018

23 september 2017
Het was een feest om Bach op dit prachtige orgel te mogen spelen. Geïnspireerd door de schitterende zang van Marjon stegen wij samen met jullie de hemel in!

Kees van Houten
Bach- orgelconcert – Ibach-festival

Het was heerlijk om hier weer te mogen zingen! Nu met Kees en zijn geïnspireerde orgelspel.
Ik kom heel graag weer terug. Lieve groeten.

Marjon Strijk
Bach-orgelconcert – Ibach-festival

Het was me een genoegen hier te spelen. Prachtige grondstemmen, mooie fluiten en de ruimte doet mee. Tot ziens hopelijk!

Geerten Lieftinck
Orgelimprovisatie bij stomme film – Ibach-festival

15 september 2017
Ganz herzlich sagen wir Dank für die umfangreiche Führung und die Möglichkeit die Orgel im Konzert lernen zu können.

Central-Dombauverein, Köln

10 september 2017
Nationale Orgeldag. Monumentenweekend.
Wat mooi, wat een mooie muziek. Dank u wel.

Drie kids

24-06-2017
Ik herinner me het orgel nog zoals het was voor de restauratie. Als een Phoenix uit de as herrezen! Proficiat: hiermee is Nederland weer een volstrekt uniek instrument rijker.

Hayo Boerema

21 oktover 2016
Zeer gastvrij ontvangen!

Cor Verbree

2 oktober 2016
orgelconcert
Dit gastvrije orgel bespeel je, nadat je het met je ogen bewonderd hebt, vooral met je ….oren! Meng de kleuren van alle 8-voet registers, en er ontstaan nieuwe originele tinten waar geen naam voor te bedenken is.
Schoonheid in alle opzichten, we zullen er zuinig mee omgaan, maar met volle teugen van kunnen genieten.

Willem Hörmann, ‘s-Hertogenbosch

15 september 2016
Wat een prachtig orgel, dank voor de gastvrije ontvangst.

Everhard Zwart

18 juli 2016
Het bespelen van dit uitzonderlijk kleurrijke orgel was een bijzondere ervaring!

Paul en Ankie Kieviet, Middelharnis

16 juli 2016
Zaterdagmiddagmuziek
Hartelijk dank voor het warme onthaal. Dit schitterende Ibach-orgel gaf heerlijke kleur aan ons concert “orgel en cello”. Heel graag tot weerziens.

Gert Amerlinck, organist-titularis te Oudenaarde
Ellen van den Brande, celliste.

MISSA UNITATIS – 10 APRIL 2016

Professionele en liefhebberskoren in wederzijdse erkenning

Een zeer fraai concert was het, zondag 10 april in de Sint-Gertrudiskerk in Bergen Op Zoom. De wereldpremière van de Missa Unitatis van Antony Pitts (1969) was een muzikaal perfecte hoogstand. De idee om liefhebberskoren in het project te betrekken, is een fantastische opmontering en een erkenning van waar ze voor staan en is erg motiverend.

Mogen meezingen met professionelen en dan nog wel twee koren van het hoogste niveau in onze Lage Landen – het Nederlands Kamerkoor en de Cappella Pratensis – op zich moet voor elk liefhebberskoor toch een soort vervulling van een droom zijn. De idee om in verschillende concerten rond de Missa Unitatis ‘amateurkoren’ te betrekken verdient alle lof. Amateurs voelen zich gesterkt en het niveau wordt meteen opgetild. De zangers en dirigenten van deze koren gaan een of meer trappen hoger musiceren, de mensen geven zich volledig met een extra motivatie en je ziet hen niet alleen tijdens, maar vooral na het concert stralen van terechte voldoening.
Zo’n project zien we zitten en geven we graag extra applaus.

Missa Unitatis in wereldpremière

Antony Pitts schreef een mis, a capella, voor dubbelkoor. De naam verraadt waar het om draait: eenheid in plaats van verdeeldheid.

Er zijn nog steeds kunstenaars die dit weten te vorm te geven, hier in muziek, op een nobele wijze die Schoonheid uitdraagt. De basis van Pitts’ schoonheid in dit werk ligt bij de inspiratie die hij vond bij Johannes Ockeghem. En ja, je mag stellen dat deze mis wel degelijk sterk aansluit bij de rijkdom en de ingetogenheid van de polyfonie. Het is geen onvolgbaar en nog minder te begrijpen bizar hedendaags werk dat alleen kan klinken in een beton-glazen constructie zonder ziel waar alleen wit, zwart en grijs de hoofdkleuren vormen. Gelukkig maar!

In de gemolesteerde Sint-Gertudiskerk van Bergen Op Zoom, het 500 jaar geleden van de Spaanse bezetters bevrijde stadje dat voor Antwerpen haven had geworden, mocht de Schelde geen grillen gehad hebben, werd een sfeer gecreëerd die je in een zeldzame rust onderdompelde. Is het dat wat de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap – de opdrachtgever voor de compositie – beoogde? Het opzet is in elk geval geslaagd en we mogen hopen dat we niet opnieuw 500 jaar moeten wachten op ene nieuwe compositieopdracht door dit Broederschap want zolang was het geleden dat ze nog eens wat muziek lieten schrijven.

Cappella Pratensis en Nederlands Kamerkoor verenigd

De dubbelkorige mis werd in afwisselende delen door het Nederlands Kamerkoor en de Cappella Pratensis gezongen, om dan door beide koren samen uitgevoerd te worden in zinnen die in elkaar vloeien en dan toch weer los staan van elkaar. Polyfonie, jawel. De Britse dirigent Stephen Layton leidde het geheel op overtuigende wijze, steeds glimlachend met pretoogjes en handen die een groot evenwicht in klankkleur afdwongen. Juist, dat is dirigeren!

Het Nederlands Kamerkoor bracht verder een werk van Benjamin Britten (1913-1976)  – A Hymn to the Virgin – dat wonderwel erg goed aansloot bij de Missa en zo was het ook met ‘Verses’ van Richard Rodney Bennett (1936-2012).

De Cappella Pratensis onder leiding van Stratton Bull, keerde terug naar de gloriejaren van de Vlaamse Polyfonie met een werk van Jean Moutton (ca.1459-1522) en van Jacob Clemens non Papa (ca. 1510-1556). Deze werken werden in hun tijd ook voor de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap uitgevoerd. Rijke polyfone werken die de verdwenen zuilen in de kerk terugtoverden en de mooiste jaren van deze bijna kathedraal opriepen.

Het Helmonds Vocaal Ensemble zong, geleid door Jeroen Felix, een programma dat de dirigent fijn uitgedokterd had en dat een symbiose met het kernprogramma van de professionele koren gaf. Werken – ook allemaal a capella – van Morten Lauridsen, Willam Byrd, Oje Gjeilo en Arvo Pärt klonken zuiver, helder en vreedzaam. De dirigent koos niet voor bravoure en uitbundige zang, maar koos voor een uniforme interpretatie die aansluiting zocht met de Missa Unitatis. Een sterke prestatie.

Het orgel werd bespeeld door Janno Den Engelsman in werken van Anthony Pitts en Arvo Pärt. De registers werden fijnzinnig gekozen en met de opening van het concert werd zo de sfeer gezet met ‘Christe, der du bist Tag und Licht, Choral Prelude (Pitts).

Ludwig van Mechelen

31 maart 2016
We are glad to be here. Very nice cathedral, beautiful organ and carillon. We were very happy to meet you!

Bezoek studenten orgel en beiaardconservatorium Sint-Petersburg

20 maart 2016
Een fantastische ervaring om op dit orgel te improviseren. Zeer inspirerend!

Everhard ZwartMichel Gottmer

18 juli 20163 en 4 maart 2016
cd-opname
Twee heerlijke opnamedagen in deze geweldige kerk. Wij als Duo Virtuoso hebben hier een cd op orgel en piano (samenspel) mogen opnemen. Wat een geweldig inspirerend orgel! Enorm genoten van deze kleurdoos. Hulde aan Verschueren voor de restauratie/reconstructie. Wij komen hier graag nog eens terug.
Het bespelen van dit uitzonderlijk kleurrijke orgel was een bijzondere ervaring!

Mark Brandwijk en Reinier Korver

14 februari 2016
Die Firma Ibach stammt aus Wuppertal. Ganz in der Nähe liegt die Altenberger Dom. Die orgel ist wunderbar. Es hat riesigen Spass gemacht die Werke von Bach und Reger hier zu spielen.

Andreas Meissner