• Dit evenement is voorbij.

IBACH-FESTIVAL

2 oktober, 2021, 20:00 - 21:15

€10,

Om financiële en onzekere corona-redenen zijn de activiteiten versoberd.

Zaterdag 2 oktober 20.00 uur

Door de corona-pandemie kon vorig jaar het festival niet plaatsvinden en ook dit jaar zijn de mogelijkheden nog tot een minimum beperkt. Maar toch: liefhebbers van orgelconcerten kunnen een top-organist, Jan Hage, organist van de Utrechter Domkerk op zaterdagavond 2 oktober beluisteren!

Aan het Ibach-orgel speelt Hage van J.S. Bach diens Passacaglia BWV 582 en van Mendelssohn de Sonate nr. 6. Van de organist zelf, die tevens componist is, klinken een drietal curieuze “walsjes”, gevolgd door de Fuga in as-moll van Johannes Brahms en het beroemde “Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen” van Franz Liszt (1811-1886). Deskundigen noemen het Bergse Ibach-orgel “hèt” ideale orgel in Nederland om orgelmuziek van Liszt en van zijn (Duitse) tijdgenoten te vertolken!

Jan Hage (geb.1964) studeerde in Utrecht aan het Conservatorium orgel en kerkmuziek en aan de Rijksuniversiteit muziekwetenschap. Verdere orgelstudie in Frankrijk bij André Isoir. Hij soleerde bij diverse gerenommeerde ensembles en legde zijn orgelspel op diverse cd’s vast.

Hij won eerste prijzen op diverse nationale en internationale orgelconcoursen en ontving hoge onderscheidingen vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur en voor het stimuleren van de Nederlandse orgelcultuur. Van 1995 tot 2011 was hij organist van de Kloosterkerk te Den Haag en vanaf 2011 aan de Domkerk in Utrecht met het beroemde Bätz-orgel.

De gebruikte kerkingang voor dit concert is die aan de Kerkstraat.

Entree € 10,—; voor Vrienden van het Ibach-orgel € 4,—. Jongeren t/m 18 jaar gratis.

Zondag 3 oktober: 9.30 uur:

Eucharistieviering met zo mogelijk extra aandacht voor  -naast koorzang-  “het orgel in de liturgie”.

Datum:
2 oktober, 2021