• Dit evenement is voorbij.

Nationale Orgeldag Gertrudiskerk

11 september, 2021, 10:00 - 16:30

Op Monumentendag, dit jaar a.s. zaterdag 11 september, wordt voor de 20e maal in successie   tevens ook de “Nationale Orgeldag” gehouden. Overal in het land zullen orgelcommissies en organisten hun orgels laten zien en laten klinken. Ook de Bergse Gertrudiskerk  neemt al jaren deel aan deze dag. De orgels worden tussen 10.00 uur en 16.30 uur regelmatig bespeeld. Er is voor iedere belangstellende met enige toetsvaardigheid bovendien gelegenheid ook eens een orgel te bespelen. Voor kinderen in het bijzonder is het vaak een hele belevenis, dat te mogen!

Daarnaast is er op deze dag tussen 13.00 uur en 14.00 uur tevens mogelijkheid om ook het carillon van de Peperbus te bezoeken!

Daags erna, zondag 12 september, zal er ’s middags tussen 13.00 uur en 16.30 uur ook nog gelegenheid zijn de orgels te beluisteren en/of te bespelen.

Op beide dagen zullen de geldende veiligheidsnormen m.b.t. de coronapandemie gerespecteerd worden.

De Gertrudiskerk is een ware “Orgeltuin”. Er bevinden zich drie rijksmonumentale orgels. Naast het grote Ibach-orgel (1864), het hoofdorgel dat zich in het kerkschip tegen de Peperbus   bevindt, staan er twee kleinere in het koor: het Delhaye-orgel uit + 1730 en het Rogier-orgel, in 1857 gebouwd door de Bergse orgelmaker Cornelis Rogier. Bovendien staan er in de kerk twee kleinere pijporgels die verplaatsbaar zijn, z.g. kistorgels.

Er is beide dagen een stand aanwezig waar men informatie over (de) orgels kan inwinnen, er zijn gratis folders verkrijgbaar, u kunt zich laten informeren over de “Vrienden van het Ibach-orgel” en er zijn orgelboeken en cd’s over de orgels van de “Orgeltuin” te koop.

Datum:
11 september, 2021